PANAMERICANA

Mert mindannyiunknak jár másfél év oligarcháskodás.

gmail:
panamericanablog


Egy korábbi út:
Khívától keletre

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ennyibe' volt

2013.05.02. 22:36 |  Bede Márton

Teljesen természetes, hogy mindenkit az érdekel a legjobban, mennyibe került ez a kis latin-amerikai vakáció. Olvasóként én is ezt kérdezném meg először. Több mint másfél éven át minden egyes este pontosan összeírtam a napi költségeimet, ennek eredménye az alábbi összegzés. A teljes, minden napot részletező Google Spreadsheet itt nyálazható végig, ha valaki nagyon szeretne elveszni a részletekben.

koltsegek.jpg

A fenti táblázat azt mondja, hogy 2011 szeptember 8. és 2013 április 18. között 49502 dollárt költöttem. Ez mai árfolyamon 11 227 440 forint, viszont 2011 szeptember eleji árfolyamon – amikor átváltottam a megtakarított pénzem dollárra – csak 9 652 890 volt. Vegyük a kettő átlagát, és akkor megtudjuk, hogy 19 hónap nyaralás Latin-Amerikában 10 440 165 forintba kerül. Utazás előtt vennem kellett még néhány apróságot a túracipőtől az útikönyvig, de ezek összesen nem érték el a 100 000 forintot, így az összköltséghez képest teljesen jelentéktelenek.

Tíz és fél millió forint nyilván nem kevés pénz, havonta 550 000 forintból Magyarországon nagyon jól meg tud élni egy egyfős háztartás. Ugyanakkor persze biztos vagyok abban, hogy van ennek a blognak számtalan olyan olvasója, aki ennél többet szór el 30 nap alatt Budapesten. Viszont ennél sokkal, de sokkal kevesebből is meg lehetett volna oldani ezt az utat.

Például nem kell elmenni Latin-Amerika minden országába, hanem az olcsóbbakra koncentrálni. Nem kell mindenképpen ellátogatni az Antarktiszra, ami magában közel egymillió forintba került, és el lehet gondolkodni a Galápagos, a Húsvét-sziget, sőt, a teljes Karib-térség kihagyásán. És egyébként is, aki igazán olcsó vidéken akar utazni, az menjen inkább Ázsiába. Írtam már arról hosszabban, hogy Latin-Amerikába eleve csak az jöjjön, aki már Ázsiát bejárta, tud spanyolul, vagy valamiért tényleg nagyon érdekli ez a kontinens.

Ahogy a fenti táblázatból látszik, én nem túl drága helyeken aludtam, és azt gondolom, hogy ennél sokkal kevesebből tényleg csak couchsurfözéssel lehetett volna megoldani a szállást, ami viszont nagyon nem az én műfajom. Néhány dollárnyit azért itt is lehetett volna faragni, de nekem nem volt energiám mindig, mindenhol megtalálni a legolcsóbb ágyat.

Én 19 hónap alatt egyetlen egyszer sem főztem magamra, pedig a legtöbb olcsó szálláshelyen van erre lehetőség. Aki közértben vásárol, aztán főz, nagyon sokat faraghat az én napi 30 dolláromon. Pláne, hogy minden esti sörözés, rumozás és caipirnházás költségeit is az étel + ital oszlopba raktam, és ezen a szakterületen biztos sokan megelégszenek nálam kevesebbel. Azt hiszem ez a kategória napi 15-20 dollárból a legdrágább országokat leszámítva mindenhol kihozható.

Az utazásokon lehetett volna a legegyszerűbben spórolni, ha például nem röpködök össze-vissza a Karib-tengeren, és nem megyek el Dél-Amerikából sem semmilyen kieső drága helyre. Ráadásul egyszer Panama és Guatemala között is ingáztam, hogy összefushassak egy magyar ismerősömmel, aki Budapestről érkezett meglátogatni. Ezek a luxuskiadások nélkül innét több ezer dollárt lehetett volna lenyisszantani.

A programköltségeken nincs mit vitatkozni. Az ember azért utazik, hogy megnézzen egyes dologokat, csináljon másik dolgokat, és ezek bizony sokszor pénzbe kerülnek. Ilyesmin hülyeség lenne spórolni. Nyilván ízlés kérdése, hogy valaki búvárkodni vagy múzeumba járni szeret inkább, de az biztos, hogy egyiket sem fogják ingyen adni. Összességében azt mondanám, hogy egy évet egy ember Latin-Amerikában kis odafigyeléssel 5 millió forintból ki tud hozni, függően attól, hogy a drága Patagóniában vagy az olcsó Paraguayban tölt-e több időt. Két ember utazása pedig nem kétszer, hanem olyan másfélszer ennyibe kerülne.

A táblázat ugyan sokat elmond arról, hogy az egyes országok mennyibe kerülnek, ám ehhez is hosszabb lábjegyzetet kell írnom. A két legtorzabb összesített adatom a guatemalai és a kolumbiai. Mindkettőben időm nagy részét magyar ismerőssel töltöttem, jó szállásokon megszállva, minél több programot belesűrítve néhány hétbe, Kolumbiában ráadásul össze-vissza repkedve is az országban. Guatemala valójában közel van a bolíviai árszínvonalhoz, míg Kolumbia a dél-amerikai átlagot hozza, nagyjából Ecuadorral egy szinten.

Az is biztos, hogy Dél-Amerika legdrágább országa Brazília, még ha az átlag valamivel Chile és Argentína alá is jött ki. Sokat voltam Patagóniában, ami megdobta e két ország költségeit, Brazíliában viszont kihagytam a drágább déli részt, és az időm nagy részében egyébként sem csináltam sokkal többet tengerparti henyélésnél. Francia Guyana tényleg az út legdrágább országa volt, köszönhetően annak, hogy nem is ország, hanem az Európai Unió része.

A karib szigetországok mind nagyon drágák, Grenada és St. Lucia csak azért jöttek ki valamivel olcsóbban, mert ezekben tényleg nem csináltam semmit tengerparti karibkodáson kívül. Közép-Amerikában Honduras nem drágább, mint Salvador, csak az előbbiben búvárkodtam, az utóbbiban meg nem. A táblázat szerint a legolcsóbb ország Latin-Amerikában Salvador, de én azt gondolom, hogy valójában mind Nicaragua, mind Paraguay, mind Bolívia olcsóbbak nála. Salvadorban már nagyon az út végén voltam, és mint látható, semmilyen programra nem költöttem. Ja, és Costa Ricában azért olyan magas az "egyéb" kategória végösszege, mert ott meg kellett szereltetnem a laptopom.

Végül vegyük át még egyszer a legfontosabbakat. Nekem 19 hónap 10,5 millió forintba került, de aki spórol, nem megy el mindenhova, és megelégszik egy évvel, az ötmillióbol megoldhatja. Profi utazók és nélkülözők még kevesebből. A legdrágább országok Brazília és a Karib-szigetek, a legolcsóbbak pedig Dél-Amerikában Paraguay, Bolívia és Peru (ebben a sorrendben), Közép-Amerikában pedig Nicaragua, Guatemala, Salvador és Honduras. Lehet elkezdeni spórolni.

Címkék: szaktanácsadás utazás után

süti beállítások módosítása