PANAMERICANA

Mert mindannyiunknak jár másfél év oligarcháskodás.

gmail:
panamericanablog


Egy korábbi út:
Khívától keletre

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Cucc: Ami kellett, és ami nem

2013.06.06. 15:26 |  Bede Márton

Amikor 2011 augusztusában összepakoltam a hátizsákom, már nem voltam teljesen kezdő, és támaszkodhattam az ázsiai út tapasztalataira. Amerikába kevesebb cuccal akartam menni, mert megtanultam, hogy ha valami hiányzik, azt úgyis meg tudja venni az ember. Vagy este, a következő faluban, vagy három nap múlva a következő nagyvárosban. Feltett szándékom volt teljesen beleférni a nagy hátizsákomba, ami sikerült is, de erre azt hiszem csak egyszer volt szükség, egyébként teljesen megfelelt a kis hátizsák + nem degeszre pakolt nagy hátizsák kombó.

Itt a teljes cucclista, és a végső ítélet mindenről.

RUHA

- 1 pár túraszandál - Létfontosságú. Amikor melegben kell gyalogolni, és ilyen elég sokszor elő szokott fordulni, sokkal jobb, mint a túracipő.

- 1 pár túracipó - Létfontosságú.

- 1 vietnami papucs - Létfontosságú. Amikor meleg van, de nem kell gyalogolni, sőt, eleve nem kell semmi mást csinálni a strandoláson kívül.
- 1 pár Converse magasszárú tornacipő - Az a vicc, hogy ez csak véletlenül maradt benn a hátizsákomban, nem is akartam kivinni. Isten bizony. Aztán rájöttem, hogy létfontosságú egy olyan cipő, amiben néha nem idióta turistának néz ki az ember.

- 2 rövidnadrággá alakítható hosszúnadrág - Már rég feladtam az ezekkel kapcsolatos fenntartásaimat. Így van az embernek két hosszú és két rövid nadrágja. És annyira nem is rondák.
- 1 farmernadrág - Ezt Quitóban vettem, amikor fél év után már nem bírtam tovább, hogy nincs egyetlen olyan nadrágom sem, amin nem látszik messziről, hogy ilyet csak turisták hordanak.
- 1 öv - Nem létfontosságú, de utazás közben a súlyingadozás elkerülhetetlen, és jó ha van valami, ami tartja a lötyögő nadrágot.

- 1 fürdőnadrág - Nyilvánvalóan nélkülözhetetlen.

- 1 vastag leggings - Ezt azért vettem, hogy ne fázzak Patagóniában, és pontosan két kirándulásnál jól is jött. Meg lehet lenni nélküle, bár fantasztikusan szexi.

- 1 esőnadrág - Szerencsém volt az iőjárással, egy kiránduláson sem kellett magamra kapni. Az Antarktiszon viszont jól jött, hogy a gumicsizmám mellett ez biztosítsa a pingvinszar teljes kizárását. Patagóniába azért megint elvinném magammal, máshova nem kell.

- 5 pár zokni - Elég volt ennyi. 

- 1 pár túrazokni - Az emberiség egyik legnagyobb találmánya, szégyellem magam, hogy ezt korábban nem tudtam. Túrázni csak túrazokniban szabad, lábfejeink örökké hálásak lesznek.

- 5 alsónadrág - Elég volt ennyi. 

- 5 rövid ujjú trikó - Vettem még kettőt út közben, mert némelyik szétszakadt. Mondjuk eleve nem kellett volna Costa Ricában belecsúszni egy saras domboldalon a szögesdrótba.
- 1 hosszú ujjú trikó - Kellett ez is.

- 1 ing - Egyetlen egyszer sem vettem fel, de talán azért, mert nem szép volt, hanem ilyen funkcionális szafariing. Igenis kell egy ing, de inkább divat- mint szafaricélokból. 

- 1 polár pulóver - Patagóniában szereztem még egyet, hogy tudjam cserélgetni. Tapasztalataim szerint a világ minden országában tud olyan hideg lenni, ráadásul a legváratlanabb pillanatokban, hogy kelljen egy pulóver.

- 1 softshell dzseki - A hideg vidékeken volt rá szükség rendesen.

- 1 széldzseki - Létfontosságú. Mindig, mindenhol elkezd szakadni.

- 1 kötött sapka - Nagyon kellett a hidegebb helyeken. 

- 1 nyári sapka - Én alapvetően utálom a sapkákat, de amikor az embernek egy teljes napot kell motorcsónakokban ülnie, ahol semmiféle árnyék nem véd a trópusi naptól, nincs helye a divatozásnak. 

- 1 extra cipőfűző - Nem kellett egyszer sem. Felesleges, úgyis lehet kapni bárhol.

KOZMETIKA

- 1 fogkefe - Nyilván kell.

- 1 tubus fogkrém - Úgyszintén.

- 1 tusfürdő - Aki tusfürdővel szeret fürdeni, az legyen felkészülve arra, hogy a világ több országában érthetetlenül nehéz folyékony szappanhoz jutni. 

- 1 szappan, szappantartóval - Ki lehetne bírni nélküle, ha mindenhol lehetne tusfürdőt kapni. Sokat  így sem használtam, az itthonról vitt példánynak az út végén is megvolt legalább a fele.

- 1 tekercs vécépapír - Fontossága szavakba nem önthető.

- 1 travel towel - Legközelebb rendes törölközőt vinnék, mert ez ugyan kicsi és praktikus, de nem lehet vele rendesen szárítkozni, és egy év használat után már a mosás is csak két napra veszi el a bűzét.

- 1 eldobható borotva - Még annak is kell, aki szakállas. 

- 1 dezodor - Valamivel több, mint egy év alatt fogyasztottam el egyet.
 Néha azért kellett.
- 1 Labello - Magashegyi környezetben nélkülözhetetlen, és egyébként sem haszontalan. 

- 1 tubus szarvasfaggyú - Akinek hozzám hasonlóan repedezik a talpa, nem tud nélküle élni.

- 1 körömvágó olló - Nem csak köröm- hanem egymillió egyéb dolog elvágására is.

- 1 körömcsipesz - Lábköröm-vágásra a legjobb.

- 1 körömkefe - Legközelebb nem vinnék, kit zavar egy mocskos láb? 

- 1 lábreszelő - Lásd szarvasfaggyú.

- 1 30-as faktorú naptej - Nélkülözhetetlen.

- 1 szúnyogelleni spray - Nélkülözhetetlen.
- 1 neszeszer - Nélkülözhetetlen, a fentiek jó részét ebben tartottam.

EGYÉB

- 60 literes hátizsák - Mivel én nem túráztam sokat tele hátizsákkal, megfelelt volna nekem egy olyan modern, hátizsákként és guruló poggyászként is használható táskaszerűség, de teljesen jó volt ez is.

- Pacsafe fémháló a hátizsákhoz - Csak brazil hajókon használtam, és ott sem teljes sikerrel. Most azt mondom, hogy legközelebb nem is vinnék, aztán persze lehet, hogy a valódi döntéssel szembesülve a biztonság kedvéért megint bepakolnám.

- Kis hátizsák - Létfontosságú. Egyrészt mert az értékesebb tárgyaimat nem szeretem a busz csomagtartójában hagyni a nagy hátizsákomban, másrészt mert ezerszer van olyan, hogy csak pár dolgot kell vinni a másfél napos programra.

- Hálózsák-bélés - Erre egyszer volt szükség, amikor Paraguayban a hajó kabinjában csak egy mocskos matrac volt, amire tényleg nem voltam halandó egy szál alsónadrágban ráfeküdni. Legközelebb nem vinném, inkább kibírom néha az irtózatos koszt.
- Napszemüveg, erős tokkal - Létfontosságú.

- Szemüveg, még erősebb tokkal - Még létfontosságúbb.

- Nadrág alá rejthető övtáska - A létfontosságúnál is létfontosságúbb. Kell  egy hely, ahova az ember el tudja dugni az útlevelét és a bankkártyáját. Viszont hallottám ám olyan sztorit is, hogy valakit kiraboltak a nyílt utcán, és mondták neki, hogy lesz szíves a moneybeltjét is átadni.

- 4 pár füldugó - Létfontosságú. Sőt, mivel ezek folyamatosan elvesznek, jobb többet vinni, mivel a világ nagy részén lehetetlen kapni.
- 1 fejlámpa - Létfontosságú. Nem csak a kietlen pusztába, hanem azokra a gyakori esetekre is, amikor elmegy az áram. Érdemes az elemeket nem benne hagyni, amikor használaton kívül van, mert egészen biztosan bekapcsolódik, lemerül, aztán vészhelyzetben világíthatunk a mobilunkkal.

- 1 fémbögre - Egyszer használtam, amikor nem volt mibe önteni a viszkit. Legközelebb nem vinném.

- 1 spork - Néhányszor volt szükség a műanyag kanálgépre, de annyira nincs súlya, hogy legközelebb is beférne.

- 1 bicska - Szokás szerint egy repülőúton bent felejtettem a kézipoggyászomban, úgyhogy elkobzás után szerezhettem újat. Nem mondom, hogy minden nap használatban volt, de bicska nélkül nem lehet utazni.

- 2 toll - Egyre szükség is volt, útikönyvbe jegyzetelésre és határátlépéskor papírok kitöltésére.

- 30 nagy nejlonzacskó - Én hátizsákba zacskókban szeretek pakolni, szóval létszükséglet.

- 20 kis nejlonzacskó - Elég lett volna több nagy. Kis zacskóba nem fér elég szennyes. Viszont mindig tartottam egy kis nejlonzacskót a zsebemben, hogy ha elkezd szakadni az eső, gyorsan meg tudjam védeni a mobilomat.
- 2 zárható fedeles, könnyű műanyag doboz - Nagyon fontosak, beléjük kell rakni a törékeny dolgokat, aztán ezeket be a hátizsákba.

- 2 lakat kulccsal - Létszükséglet. Viszont ne kulcsos, hanem modern, számzáras lakatokat válasszunk, és akkor nem kell egy brazil szállástulajdonossal feltöretni a kisszekrény ajtaját, miután az előző éjszaka folyamán a kulcsocskánk valahogy elveszett.

- 5 méter erős damil - Feleseleges baromág.

- 10 befőttesgumi - Felesleges baromság.

- 5 nagy biztosítótű - Ezek néhányszor jól jöttek, de felesleges vinni, úgyis kapni mindenhol.

- 1 tekercs szigetelőszalag - Semmire nem használtam, de legközelebb is vinném, mert ezzel tényleg bármit meg lehet szerelni.

- 1 öngyújtó - Jamaicában nagyon jól jött. 

- 1 doboz gyufa - Felesleges, vegyünk új öngyújtót, ha az első kifogy. 

- 1 lefolyódugó-szett - Nekem ez a mániám, természetesen most sem használtam egyetlen egyszer sem. Legközelebb esküszöm, nem viszem el. Úgysem mosok hotelszobákban.

- 1 varrókészlet - Egyszer sem kellett, legközelebb nem vinnék. A harmadik világban apró javításokat úgyis meg lehet csináltatni fillérekért.
- 1 függőágy - Ezt a három napos kolumbiai-brazil Amazonas-hajózás előtt vettem, hogy legyen miben aludnom. Utána még kétszer volt rá szükség. Se kidobni, se eladni nem volt szívem, így végül hazahoztam. Nem volt rossz vétel.

TECHNIKA

- 1 kis távcső - Nagyon jól jött minden állatlesen, legközelebb is vinnék.

- 1 iPhone 4, 32 GB - Írtam erről hosszabban. Utazáshoz borzasztóan hasznos egy okostelefon. Van rajta GPS-es térkép, rá lehet tölteni útikönyveket, lehet vele fényképezni, zenét hallgatni és internetezni is.
- 1 fülhallhgató - Még hármat kellett vennem az úton, amiből csak egyet loptak el, a másik kettőnek kontakthibás lett a kábele. Elkerülhetetlen ez ezeknél a vackoknál.

- 1 USB kábel iPhone-hoz - Csodával határos módon ebből nem is kellett újat venni, valahogy kibírta az egész utat.

- 1 kemény műanyag tok iPhone-hoz - Létfontosságú. Számtalan betört kijelzőjű és elromlott telefont láttam az úton, és biztos vagyok benne, hogy az enyém csak a tokja miatt maradt életben. Legközelebb vízhatlant vennék, és még jobb lenne. 

- 1 laptop (fehér MacBook) - Azt hiszem, hogy ha nem kellett volna blogot írnom, elég lett volna egy iPad. Más helyében én nem hurcolásznék magammal egy laptopot, de nekem most muszáj volt.

- 1 laptop-tok - Legalább a por egy részét kívül tartotta, és a kisebb ütések ellen megvédett. Létfontosságú.
- 1 laptoptöltő - Ez az Apple legrosszabb terméke, főleg amikor leesik, kitörik az egyik pöcök, aztán lehet újat venni. Nekem most csak egyszer kellett, de a második is olyan göcsörtös, hogy néha csak ütve lehet konnektorba dugni.

-
1 laptoptöltő-tartó - Ez nem véd semmitől, de legalább egy helyen tartotta a töltőket és a kábeleket.
- 1 iPhone-töltő dugasz - Létfontosságú.

- 1 pendrive - Létfontosságú, és tessék rendszeres backupokat csinálni. Ha nem csinálok, és nem tudom visszavásárolni a laptopom, minden bizonnyal öngyilkosságot követek el,

- 1 konnektor-adapter - Teljesen felesleges itthonról vinni, ha szükség van rá, bármelyik sarki kisboltban lehet venni.

ÚTIKÖNYVEK

- 1 South America Lonely Planet

- 1 Rough Guide Argentina 

- 1 Rough Guide Chile
Miután ezeket lepasszoltam, már csak egy Rough Guide Central Americát vettem. Nem tudom, vinnék-e magammal legközelebb papíralapú útikönyvet, annyival egyszerűbb pdf-ben rátenni a telefonra. És egy laptop vagy egy iPad képernyőjén olvasgatni is majdnem ugyanolyan kényelmes. Csak aláhúzni nehezebb a dolgokat.

- 1 Argentina térkép - Fogalmam sincs, ezt miért vittem magammal. Talán mert nem tudtam, mennyivel jobb a GPS a telefonomon.

PAPÍROK

- Útlevél - Ez bizony elég fontos.

- Búvárigazolvány - Aki búvárkodni akar, annak ez is.

- Dive log - Úgyszintén.

- Nemzetközi jogsi - Latin-Amerikában a legtöbb helyen elég az EU-s jogsi, de legközelebb is vinném, hogy a rendőr semmibe se tudjon belekötni.

- Jogsi - Létfontosságú.

- Oltási igazolvány - Nekem ezt még soha az életben nem kellett bemutatnom sehol, de azért nem indulnék el nélküle. 

- Biztosítás igazolása - Elég pdf-ben a mobilon, annyival kevesebb összegyűrődő papír van.

- Bankkártya - Azt hiszem még egyszer nem indulnék el egyetlen bankkártyával, mert ha elvész vagy baja esik, nagyon nehéz külföldön pótolni. 

- 200 USD cash - Ezt felesleges otthonról vinni, de igenis mindig legyen az embernél egy kis vésztartalék. 

- Mindenről 2 fénymásolat - 1 elég. 



GYÓGYSZEREK 

- 1 digitális hőmérő

- 2 doboz Bolus Adstringens

- 1 doboz Imodium

- 1 doboz Rubophen

- 1 doboz Cataflam

- 1 doboz Xyzal

- 3 doboz Sumamed

- 1 tubus Canesten kenőcs

- 1 doboz Mebucaine tabletta

- 2 csomag sebtapasz 

- 1 doboz Hyperol
A fertőtlenítésre használt hyperolon kívül, amit csak bolíviai piacokon vásárolt gyümölcsök pucolására használtam, a teljes listát vinném megint. Írtam hosszabban az egészséges utazásról, azt érdemes átolvasni.

Címkék: szaktanácsadás utazás után

süti beállítások módosítása